Nazwę „napoje izotoniczne” zna każdy z nas. Nieodłącznie też kojarzą nam się one ze sportem. Czy jednak mamy pełną wiedzę na temat działania oraz efektów jakie przynoszą napoje izotoniczne? Jeśli nie, to ten artykuł powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.

Rola izotoników

Podstawowym zadaniem napojów izotonicznych jest wyrównanie w organizmie poziomu wody oraz elektrolitów. Faktem jest, że podczas wysiłku fizycznego nasz organizm traci dużo wody. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że wraz z wodą wypłukiwanych jest także mnóstwo potrzebnych pierwiastków. Ich niedobór może mieć negatywny wpływ na wydolność naszego organizmu w trakcie wysiłku.

Dlatego też, podczas biegu lub wyścigu kolarskiego, sportowcy powinni na bieżąco uzupełniać nie tylko poziom wody, ale i elektrolitów.napoje izotoniczne

Pierwiastki, które najczęściej ulegają wypłukaniu to sód, magnez oraz potas. Dlaczego są tak ważne dla naszego organizmu? Otóż sód odpowiada za regulację poziomu wody, jaka znajduje się w przestrzeniach międzykomórkowych. Z kolei potas i magnez wykazują działanie regenerujące. Ich niedobór powoduje szybsze zmęczenie organizmu.

W przeciwieństwie do tradycyjnych napojów izotoniki zawierają niewielkie ilości węglowodanów oraz dwutlenku węgla.

Napoje izotoniczne są szczególnie polecane w przypadku biegaczy, kolarzy górskich oraz sportowców narażonych na długotrwały wysiłek.

Celem każdego sportowca jest osiąganie jak najlepszych wyników. Jak się okazuje w dużym stopniu zależy to też od napojów izotonicznych. Dzięki nim nasz trening będzie o wiele bardziej wydajny, a my będziemy mieli szansę na lepszy wynik w czasie samego wyścigu.

3 komentarze

  1. Magdalena

    Czy napój izotopowy to, to samo co energy drink? Jeśli mam nadwagę, uprawiam sport, aby zrzucić zbędne kilogramy, to też powinnam pić te napoje, podczas treningu? Do tej pory, przy ćwiczeniach, zawsze piłam wodę niegazowaną, mineralną. Ale po przeczytaniu tego artykułu waham się z wyborem.

    Zapraszam również na mój blog:
    http://www.chwytammarzenia.blogspot.com

    Pozdrawiam
    Magda

    Odpowiedz
    • Redakcja AktywniSportowo

      Witaj Magdaleno. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że mówimy o napojach izotonicznych, a nie izotopowych. Napoje izotoniczne spełniają inną rolę niż energy drink. Izotoniki mają na celu uzupełnienie wypłukanych podczas intensywnego treningu minerałów, przez co zarządzamy gospodarką wodną. Natomiast, napoje energetyczne zawierają kofeinę i mają na celu pobudzenie organizmu – spełniają zatem zupełnie inne funkcje. Jeśli podczas uprawiania sportu gasisz pragnienie wodą mineralną, to jak najbardziej przy niej pozostań. Izotoniki są przeznaczone dla osób uprawiających bardzo intensywnie sport podczas, którego tracą składniki mineralne.

      Odpowiedz
  2. mat89

    warto dodać, że przy wyborze izotonika należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy: zawartość sodu (powinno go być co najmniej 50 mg/100 ml), zawartość potasu (co najmniej 22,5 mg/100 ml), zawartość magnezu (co najmniej 10 mg/100 ml), poziom węglowodanów (4-8 mg/100 ml), oraz osmolalność (275-295 mOsm/kg).

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany