Podobnie jak w przypadku wyboru dyscypliny sportu, która najlepiej odpowiada charakterowi i możliwościom sportowca, istnieje potrzeba dobrania odpowiedniego sprzętu do ćwiczeń, gdyż dzięki odpowiednim parametrom i dostosowaniu do naturalnych krzywizn ciała, ćwiczący może zwiększyć swoje umiejętności, przy jednoczesnej ochronie przed zranieniem i kontuzją.

Początkującym biegaczom wiele trudności sprawia dobranie odpowiedniego obuwia, które byłoby odpowiednio dopasowane do krzywizny stopy i jednocześnie chroniło tę część ciała od niepotrzebnych urazów.

Czego unikać

Przede wszystkim nie warto ulegać ulotnym modom na różnego rodzaju obuwie sportowe, nienadające się do żadnego konkretnego treningu. W kwestii doboru wszelkiego typu sprzętu sportowego trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem. To oznacza, że początkujący biegacze nie powinny pojawiać się na treningu ubrani chociażby w tenisówki lub stare adidasy, które ani nie będą w stanie zamortyzować wstrząsów powstałych w trakcie biegania, ani nie zabezpieczą odpowiednio stopy podczas treningu.

Od rodzaju terenu zależy rodzaj obuwia

W zależności od miejsca, w którym początkujący biegacz postanawia odbywać treningi trzeba wybrać odpowiednie buty do biegania. W przypadku, kiedy zamierzamy biegać tylko i wyłącznie na bieżni, amortyzacja nie jest tak bardzo istotna, ponieważ ta maszyna posiada odpowiednie zabezpieczenia, które pozwalają na zmniejszenie wstrząsów. Jednakże, gdy planuje się korzystać zarówno z siłowni, jak i biegać w naturalnym środowisku, warto jest zainwestować w „adidasy”, które będą odpowiednio do tego przygotowane. Zazwyczaj są one solidniejsze i odporne na skutki zmiennych warunków atmosferycznych oraz posiadają podeszwę z lepszą przyczepnością, dzięki czemu zapobiega się ześlizgnięciu lub upadkowi. W przypadku, kiedy o taki rodzaj obuwia jest trudno, można wybrać standardowe buty do biegania, które pasują do kształtu stopy.

Rozmiar

Istotnym elementem doboru odpowiedniego obuwia do biegania jest wybranie właściwego rozmiaru. Trzeba pamiętać, że dobrze dobrane powinny zawierać trochę przestrzeni pomiędzy ścianką a palcami. Jest to podyktowane komfortem – w takich butach spędza się wiele czasu, ale także wygodą i bezpieczeństwem, ponieważ u osób posiadających wysoko wysklepione łuki śródstopia będą się one spłaszczały w trakcie treningu, co spowoduje automatyczne wydłużenie się stopy. Dodatkowo bardzo niekomfortowym odczuciem jest dotykanie paznokciami przedniej części buta (takie kupowanie obuwia na styk może spowodować wiele urazów paznokci oraz otarcia i pęcherze). Aby uniknąć kontuzji, warto dobrać obuwie w taki sposób, żeby było ono lekko za duże, ale nie tak obszerne, żeby stopa poruszała się w nim luźno i odrywała się od wkładki. Jeżeli tak się dzieje, warto szukać dalej, butów do biegania aż znajdzie się właściwy rozmiar.

Ruch stopy a dobór obuwia 

Pronacja, czyli rotacja stopy w stawie skokowym, pozwala ocenić rodzaj obuwia do biegania, które jest właściwe dla danego typu stopy. Ze względu na to, jaki ruch wykonuje się przetaczając ją z pięty na palce, zależy poziom amortyzacji, który należy zastosować w obuwiu. W przypadku, kiedy biegacz cierpi na płaskostopie lub kieruje stopy do wewnątrz, najwłaściwszym typem będzie posiadający dodatkową amortyzację wewnątrz i większą stabilność stopy z tyłu. Jeżeli stopa kieruje się do zewnątrz, ze względu na brak specjalnego obuwia, trzeba wybrać takie dla biegaczy z neutralną stopą.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany