Uprawianie sportu to nie tylko wysiłek podczas treningu, ale także odpowiednie odżywianie oraz suplementacja. Warto pamiętać, że do osiągania coraz lepszych rezultatów potrzebna jest także zrównoważona dieta oraz stałe dostawy składników odżywczych. Przyjrzyjmy się zatem  jakich dokładnie witamin potrzebuje organizm sportowca.

Znaczenie witamin

W pierwszej kolejności należy się zastanowić dlaczego witaminy mają tak duże znaczenie dla sportowców. Otóż odpowiadają one za rozwój zdolności wysiłkowych. Ponadto usprawniają krążenie krwi, a także ułatwiają wchłanianie składników pokarmowych. Witaminy odpowiadają także za przyspieszenie procesów metabolicznych w organizmie. Warto także podkreślić, że zapotrzebowanie na witaminy sportowców jest o wiele większe niż u przeciętnego człowieka. A które są dla nich najważniejsze? Listę przedstawiamy poniżej.

Witaminowy niezbędnik

suplememnty

Witamina A – ma ogromne znaczenie w syntezie białek, która, jak doskonale wiemy, prowadzi do rozbudowy tkanki mięśniowej.

Witamina B1, czyli popularna tiamina, odpowiada za metabolizm białek, a także produkcję hemoglobiny. Ta z kolei pomaga w transportowaniu tlenu do komórek naszego ciała.

Witamina B2 to inaczej ryboflawina. Jest ona odpowiedzialna za wspomaganie procesów spalania tłuszczu. Ponadto pomaga w wytwarzaniu energii z węglowodanów.

Witamina B3, czyli niacyna, powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych.

Witamina B6, czyli pirodyksyna, odpowiada za trawienie białek.

Witamina B12 to inaczej kobalamina. Ma ona bezpośredni wpływ na procesy wzrostu mięśni oraz koordynację.

Biotyna wspomaga organizm w procesach metabolizmu aminokwasów oraz produkcji energii w trakcie wysiłku fizycznego.

Doskonale wszystkim znana witamina C odpowiada za metabolizm aminokwasów oraz kolagenu. Ma także znaczenie w procesie produkcji hormonów sterydowych. Ponadto ułatwia wchłanianie żelaza oraz, jako silny utleniacz, wypłukuje wolne rodniki.

Witamina D pomaga we wchłanianiu fosforu oraz wapnia.

Witamina E to silny przeciwutleniacz, który neutralizuje wolne rodniki.

Wymienione witaminy są bardzo istotne dla każdego z nas. Niemniej jednak osoby uprawiające sport powinny dostarczać organizmowi większe ilości tych składników. A to dlatego, że zapotrzebowanie na nie w trakcie wysiłku jest także wyższe.

Jedna odpowiedź

  1. Joanna

    Dobrze zbilansowana dieta, a żadne suplementy nie będą potrzebne 🙂 Co jakiś czas robię badania, sprawdzam poziomy witamin itd. i potem zmieniam ewentualnie coś w diecie…

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany