Siemię lniane to drobne nasiona lnu, które posiadają bardzo dużo właściwości zdrowotnych. Jak należy je stosować? Jakie mają znaczenie w diecie sportowca? Dowiedz się więcej o działaniu siemienia lnianego na organizm i na stałe wprowadź go do swojego codziennego jadłospisu.

Siemię lniane – działanie

Nasiona lnu znane są przede wszystkim z dużej zawartości błonnika, który wspomaga procesy trawienne organizmu. Błonnik znajdujący się w drobnych, płaskich nasionach dzieli się na:

  • rozpuszczalny – posiada właściwości żelujące, które opóźniają opróżnianie żołądka; człowiek jest dłużej syty,
  • nierozpuszczalny – pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit powodując regularne wypróżnianie.

Oprócz tego posiadają także lignany, które są odpowiedzialne za regulację układu hormonalnego szczególnie u kobiet. Dzięki temu minimalizują ryzyko zachorowania na nowotwór piersi i jajników. Lignany zawarte w siemieniu lnianym pozytywnie wpływają także na krążenie krwi oraz zmniejszają poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Siemię lniane posiada także bardzo cenne kwasy Omega 3.

Siemię lniane dla sportowca

Siemię lniane polecane jest szczególnie sportowcom, ponieważ:

  • pozytywnie wpływa na budowanie masy mięśniowej – siemię lniane reguluje pracę jelit, dzięki czemu organizm jest w stanie przyswoić więcej składników odżywczych,
  • wspomaga proces odchudzania – reguluje procesy trawienne i wspomaga przemianę materii; daje silne uczucie sytości, co pozwala na zmniejszenie ilości przyjmowanych pokarmów,
  • uzupełnia dietę sportowca o cenne kwasy tłuszczowe.

Siemię lniane – stosowanie

Siemię lniane nie należy do przysmaków. Wiele osób narzeka na jego specyficzny zapach i śluzową konsystencję. Jeżeli Ty również zaliczasz się do tego grona, spróbuj dodawać zmielone nasiona lnu do swoich ulubionych potraw. Ich smak będzie niewyczuwalny, a Ty dostarczysz organizmowi to, czego potrzebuje. Siemię idealnie sprawdzi się w daniach takich jak:

  • musli z jogurtem bądź ciepłym mlekiem,
  • pesto,
  • mięsa i pieczywo,
  • szejk odżywczy dla sportowca,
  • naleśniki i gofry.

Ze względu na gęstą, żelową konsystencje, nasiona lnu to także doskonały zamiennik jaj.

Nasiona lnu do picia

Jeżeli nie odstrasza Cię zapach, smak i konsystencja możesz przyrządzić sobie napar z nasion. Na początku należy zmielić siemię w młynku do kawy, a następnie zalać je połową szklanki gorącej, ale nie wrzącej, wody. Przykryć kubek i odczekać 10 minut, by nasiona napęczniały. Zmielone nasiona lnu można dodać także do warzywnych bądź owocowych koktajli.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany