Istotą treningu siłowego jest odpowiednie zmęczenie mięśni i uszkodzenie włókien białkowych, które je budują. Aby tego dokonać będziemy musieli zastosować odpowiedni ciężar. W jaki sposób właściwie go dobrać? Tego dowiecie się już za chwilę.

Poprawna technika

Każdy z nas chciałby już na samym początku podnosić duże ciężary. Jest to błędne podejście do tematu ćwiczeń. Bardzo istotną kwestią w treningu siłowym jest technika. Poprawne wykonanie ćwiczenia gwarantuje zaangażowanie partii mięśni, na których nam zależy. Ćwicząc zbyt szybko, lub z użyciem za dużego ciężaru, możemy jedynie nabawić się kontuzji. Masy mięśniowej dzięki temu raczej nie zbudujemy. Dlatego ciężar powinien być dobrany tak, abyśmy mogli dane ćwiczenie wykonywać poprawnie technicznie oraz z pełną kontrolą dźwiganych kilogramów.

Obciążenie trening

Jak wybrać odpowiednie obciążenie?

Maksymalne zmęczenie

Istotą treningu jest maksymalne zmęczenie naszych mięśni i wręcz uszkodzenie ich włókien. W jaki sposób to osiągnąć? Musimy dobrać ciężar w ten sposób, aby ostatnie powtórzenia w danym ćwiczeniu wykonywać z wielką trudnością. Jeśli w końcówce ćwiczenia brakuje nam już sił, aby podnieść sztangę raz jeszcze, to znak, że prawidłowo dobraliśmy ciężar.

Indywidualne podejście

Planując obciążenie w trakcie poszczególnych ćwiczeń warto pamiętać o konieczności indywidualnego podejścia do każdej grupy mięśni. Dlaczego? Otóż poszczególne grupy mają różną strukturę włókien białkowych oraz budowę. Jedne, jak mięśnie barków, potrzebują dłuższego wysiłku, inne, jak triceps, krótkiego acz intensywnego. To w dużej mierze determinuje ilość powtórzeń jakie powinniśmy zastosować w danym ćwiczeniu. A ilość powtórzeń, jak łatwo się domyślić, wpływa również na dobór obciążenia. Pamiętajmy, że w każdym ćwiczeniu dążymy do osiągnięcia maksymalnego zmęczenia mięśni.

Każdy z nas jest inny. Różnimy się pod względem stopnia wytrenowania, ale także naszych możliwości. Dlatego nie sposób określić standardowych, uśrednionych obciążeń, które sprawdzą się w przypadku każdego zawodnika. Ciężar musi być dobierany indywidualnie, metodą prób i błędów. Tylko dzięki temu możemy osiągnąć wymarzone efekty.

Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany