Ból i brak pełnej sprawności ruchowej, to jeden z trudniejszych momentów dla biegacza. Pomimo odpowiedniego przygotowania, nasze ciało narażone jest na przeciążenia, którym może nie sprostać. Co zrobić, by uniknąć kontuzji?

Najczęstsze przyczyny kontuzji

Kontuzje w sporcie są wpisane w aktywny tryb życia. Narażają nas one na stałe obniżenie sprawności i krzyżują plany treningowe. Oczywiście profilaktyka i rozsądne podejście do treningu minimalizują ryzyko ich pojawienia się, ale i tak występujące przeciążenia mogą stać się przyczyną urazu.

Najczęściej prowadzą do tego takie błędy, jak:

  • Rozpoczęcie intensywnego treningu, po długim okresie bez ruchu. Dotyczy szczególnie osób prowadzący siedzący tryb życia (praca, przemieszczanie się samochodem, godziny przed komputerem i telewizorem). Organizm nie jest przyzwyczajony do dużego wysiłku, co przekłada się na zwiększone ryzyko kontuzji.
  • Zbyt intensywny i częsty trening. Zwykle do treningu podchodzimy ambicjonalnie. Zaczynając po przerwie, zapominamy o potrzebach naszego organizmu. Obciążenie powinno rosnąć stopniowo, z uwzględnieniem aktualnych możliwości. Bardzo często takie zachowanie prowadzi do zapalenia okostnej.
  • Idąc na trening często zapominamy o podstawach. Do naszych grzechów zalicza się brak rozgrzewki, a po treningu brak rozciągania. Rzadko też decydujemy się na ćwiczenia poprawiające mobilność naszego organizmu.
  • Decydując się na trening wytrzymałościowy zapominamy, że trening siłowy i wzmocnienie mięśni może skutecznie odciążyć nasze stawy i więzadła.
  • Złe obuwie. Buty powinny być dobrane do naszej wagi i sposobu w jaki stawiamy stopę w czasie biegania. Dotyczy to zarówno źle dobranego modelu obuwia, zużytych butów, czy obuwia przeznaczonego na inny rodzaj nawierzchni. Na ten element powinny szczególnie zwrócić uwagę osoby z koślawością pięty, płaskostopiem i niskim łukiem podłużnym stopy.

Najczęstsze kontuzje biegacza

Problemy z Achillesem to w większości przypadków efekt przeciążeń treningowych. Obrzęk, zaczerwienienie, ból to prawdopodobnie objawy ostrego zapalenia, które może pogłębiać się w wyniku braku wprowadzenia odpowiedniego leczenia. Natomiast występujące zapalenia przewlekłe to zazwyczaj efekt niedoleczenia starej kontuzji i zbyt szybki powrót do biegania. Częstymi przyczynami kontuzji jest wystawianie ścięgien na duże napięcia i niska elastyczność mięśni łydki.

Problemy z bólem stopy wynikają zazwyczaj z podrażnienia mięśni cienkich ciągnących się od podstaw palców do stawu skokowego. Ból zwykle rośnie w czasie biegania i znika po wysiłku. Przypadłość ta dotyczy osób obciążających bardziej ścięgna przyśrodkowe lub zewnętrzne stopy. Do urazów mogą przyczyniać się także źle rozciągnięte mięśnie na goleniach. Czasem problem rozwiązuje zmiana sznurowania butów lub ich poluzowanie.

Jak leczyć kontuzje?

Jeżeli kontuzja sama nie ustąpi w ciągu trzech dni należy udać się do specjalisty. Wszelkiego rodzaju prześwietlenia wykonuje się zazwyczaj po konsultacji. W przypadku zapalenia ścięgna Achillesa warto rozciągać łydkę, wykonywać masaż lodem, można też wcierać maści przeciwzapalne. Profilaktycznie warto wykonywać szybkie wspięcia na palce i powoli je opuszczać. Należy unikać wkładek pod pięty.

Kiedy odczuwamy ból w stopie powinniśmy tymczasowo zmniejszyć intensywność treningów, w celu uniknięcia powstawania blizn. Warto skorzystać również z terapii manualnych i mobilizujących powięzi. Niestety konieczna może okazać się wizyta u specjalisty.

Jeżeli doskwiera nam ból w bocznej części stopy należy ją odciążyć – można zapisać się na trening biegowy w wodzie. W przypadku pojawienia się opuchlizny i bólu kostki, należy podejrzewać wystąpienie urazu przeciążeniowego. Dobrze jest przeanalizować wykonywany trening i dopasować stopień obciążenia. Należy też odpocząć kilka dni i schładzać staw. Można wykonywać nieznaczne ruchy stopą i udać się na terapię manualną.

Na ból kolana stosujemy masaż lodem, delikatne rozciąganie, wykorzystanie tapingu oraz masaż głęboki. W przypadku urazu znanego jako „łydka tenisisty”, trzeba odpocząć, rozciągać się i zapisać na masaż – najpierw poprzeczny, później tkanek głębokich.

Problemy mogą pojawić się także w grupie mięśniowej zlokalizowanej z tyłu uda. To częsta przypadłość sprinterów i osób pracujących w szybkich interwałach – tu także należy zastosować schładzanie, stretching i terapię manualną. W celu szybszego powrotu do zdrowia i pełnej sprawności, warto rozważyć terapię rezonansem magnetycznym MBST, która działa regenerująco na tkanki, co powoduje szybsze uwolnienie od bólu i wzmocnienie uszkodzonego miejsca.


Kontuzje i urazy – leczenie i rehabilitacja: http://mbst-terapia.pl/kontuzje-urazy/


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany